HP nadrabia dystans

Hewlett-Packard kupił 3Com, a Cisco ma problemy z dostawami sprzętu. Co to oznacza dla klientów?

Informacja o planowanym połączeniu drugiego i trzeciego największego producenta sprzętu klasy Ethernet na świecie obiegła świat w listopadzie zeszłego roku. Przedstawiciele firm HP i 3Com już wtedy nie ukrywali, że wspólnymi siłami chcą odebrać udziały rynkowe największemu rywalowi - Cisco. Dziś mówić można o otwartej wojnie.

Fuzja prawnie zakończona

Będziemy oferować klientom wybór tam gdzie wcześniej go nie było.

Dave Donatelli, wiceprezes HP i dyrektor działu Enterprise Servers, Storage and Networking

Z prawnego punktu widzenia fuzja HP i 3Com zakończyła się w połowie kwietnia. Tydzień później ujawniono plany integracji oferty produktowej. Oferta powstała na bazie kompetencji HP i 3Com ma być konkurencyjna zwłaszcza wobec rozwiązań oferowanych przez Cisco. HP zamierza konkurować ceną i kompleksowością oferty. Cisco już stracił jednego ważnego klienta… samo HP. Przedstawiciele koncernu poinformowali bowiem, że jedno z sześciu działających na świecie centrów danych realizujących wewnętrzne potrzeby HP zbudowano właśnie w całości w oparciu o rozwiązania sprzętowe HP i 3Com. W ośrodku w Huston działa kilkadziesiąt przełączników rdzeniowych 3Com, kilkaset przełączników HP ProCurve i cztery urządzenia zabezpieczające TippingPoint. To pierwszy krok w stronę wyeliminowania rozwiązać Cisco z infrastruktury HP.

Zobacz również:

  • Przyjdzie AI i poprawi pracę
  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
HP nadrabia dystans

Udziały w polskim rynku przełączni-ków zarządzanych (w mln USD)

Z analiz amerykańskiej firmy Dell’Oro Group wynika, że w ujęciu kwotowym HP i 3Com łącznie kontrolują ok. 10% wycenianego na ok. 16 mld USD światowego rynku rozwiązań klasy Ethernet. Udziały Cisco są niemal siedem razy wyższe i wynoszą na świecie ok. 70%. Jednak wedle cytowanych przez kierownictwo HP analiz ilościowych opartych na liczbie sprzedanych portów udział rynkowy obu firm wynosi dziś już 21%. W Polsce udziały rynkowe HP są podobne. Pod względem wartości wynoszą ok. 11%, a pod względem liczby sprzedanych portów prawie 19%. Sytuacja zmieniała się jednak znacząco w ciągu ostatniego roku. W pierwszym kwartale 2009 r. HP miało 7% rynku, a Cisco 63%, w ostatnim zaś było to odpowiednio 17% i 53%. W czwartym kwartale zeszłego roku HP na polskim rynku sprzedano więcej portów w przełącznikach zarządzanych (123 tys.) niż w Cisco (121 tys.).

Po konsolidacji wyników 3Com przewaga HP na lokalnym rynku będzie jeszcze większa. Sytuacja na rynku zmieni się także dlatego, że z końcem kwietnia br. koncern HP przestanie być certyfikowanym reselerem produktów Cisco. Po przejęciu 3Com HP będzie sprzedawał rozwiązania tej firmy. HP chce zmienić rynek rozwiązań sieciowych. "Będziemy oferować klientom wybór, tam gdzie wcześniej go nie było" - podkreśla Dave Donatelli, wiceprezes HP i dyrektor działu Enterprise Servers, Storage and Networking. Realizacji tego celu sprzyjać ma nowy podział i nazewnictwo produktów sieciowych HP.

Przetasowana oferta

Według ekspertów, jednym z ważniejszych produktów 3Com, które mają pomóc HP podebrać klientów Cisco są - dedykowane dla centrów danych - rdzeniowe przełączniki H3C S12500, które od teraz sprzedawane będą pod nazwą A12500. Rozwiązania zaliczane do nowo utworzonej linii produktowej HP A Series są przeznaczone dla największych klientów i wykorzystane w najbardziej rozbudowanych środowiskach IT. W ramach tej linii produktowej znalazły się m.in. rozwiązania korporacyjne należące dotychczas do rodziny 3Com H3C. Na tę linię produktową HP składać mają się m.in. przełączniki i routery, rozwiązania bezprzewodowe oraz oprogramowanie ułatwiające zarządzanie rozbudowanymi sieciami korporacyjnymi. W nowej ofercie znajdą się też niektóre rozwiązania sprzedawane dziś w ramach linii HP ProCurve.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200